

Ces travaux tendent à confirmer l’hypothèse hellénistique avancée par Gisela Richter, mais révèlent également que la statue a fait l’objet d’une restauration dans l’Antiquité, sans doute au début de la période impériale. Cet article présente une nouvelle évaluation fondée sur des examens scientifiques et techniques approfondis de la statue elle-même et sur une observation minutieuse d’autres sculptures du même type.
#Hypnos statue plus
D’autres pensent qu’il s’agit d’une très bonne copie romaine d’une des sculptures les plus prisées de la période romaine impériale, connue par des centaines de copies, variantes et adaptations. Depuis, de nombreux auteurs se sont accordés sur cette identification tout en ayant quelques divergences sur la datation. Gisela Richter, la première à l’avoir publié, le considérait comme un original de la période hellénistique ou une réplique fidèle, et le datait entre 250 et 150 av. L’Éros endormi conservé au Metropolitan Museum of Art est reconnu depuis longtemps parmi les plus beaux grands bronzes antiques parvenus jusqu’à nous. Consideration of the cult and mythology of Eros, other major Late Classical and Hellenistic sculptures, as well as the different meanings of the Sleeping Eros in later periods, enable a more cogent understanding of the original display of the Metropolitan Museum’s bronze statue of Sleeping Eros and its significance in antiquity. The research supports Richter’s identification of the statue as a Hellenistic work, but also makes apparent that it was restored in antiquity, most likely in the Early Imperial period. This article presents a new assessment based on careful scientific and technical examinations of the statue itself and a close study of other existing sculptures of this type.

Others believe it to be a very fine Roman copy of one of the most popular sculptures ever made in Roman Imperial times known from hundreds of copies, variants and adaptations. Many subsequent scholars tend to agree with Richter’s assessment although not her precise dating. It was first published by Gisela Richter as an original Hellenistic sculpture or very close replica dated between 250 and 150 B.C. The Bronze Statue of Sleeping Eros in the Metropolitan Museum has long been recognized as one of the finest bronze statues to survive from antiquity.
